CodeGreen versie 1.5 uitgegeven

codegreenNa veel dingen in het CodeGreen spel te veranderen is er dan nu een nieuwe release van het spel gekomen. Het is eigenlijk niet gebruikelijk voor een game veel release te doen. Dus met deze update zijn veel dingen veranderd waarmee ik gelijk een hele hoop problemen van 1.0.1 probeer op te lossen. Het is dus niet een uitbreiding van het spel maar verbetering van alle problemen. Ten eerste wordt de highscore nu niet meer in een Access database opgeslagen. De access database was vrij groot, ook al zat er geen highscores in.  Daarom heb ik besloten gebruik te maken van de SQLLite database, die als publiek domein gelicenseerd. Dat is goed, want het combineert beter met opensource spel. Nog een voordeel van SQLlite is dat het lichter in geheugen gebruik is en veel sneller dan access. Verder is het probleem dat de muziek stop als een effect geluidje speelt nu opgelost. Maar ik besloten hier niet DirectSound voor te gaan gebruiken om geluid gelijktijdig te kunnen afslepen. In plaats daarvan heb ik een oplossing bedacht om extra geluidje te laten afspelen via een tweede process. Het is een beetje slordig maar hier vermij ik dat DirectSound en dus directX nodig is. Het voordeel van vermijden van Managed DirectX DirectSound is dat de gebruiker niet mee lastig gevallen wordt dat het directX nodig heeft, want dat is zeker 100mb aan bibliotheken. Dat is ook niet noodzakelijk want het spel gebruikt voornamelijk alleen GDI+ en heeft voor het teken en geen complexe 3d modelen nodig. Daarnaast blijft er zonder directX de mogelijkheid om codegreen op Mono onder linux of mac te draaien. Verder heb ik nog het logo op het hoofdscherm transparant gemaakt. Daarvoor moest ook de manier waarop de tekst naar beneden viel herschreven worden. Maar datzelfde effect is nu ook aan het optie scherm toegevoegd. CodeGreen 1.5 is nu te downloaden
Vooral voor mensen die het spel nog niet kennen een aanrader, om te leren hoe hacking simplistische werkt.
update: ik heb 1.5.1 uitgeven omdat een belangrijk dll’tje voor highscoren te laden ontbrak in de 1.5.0 release.