Maps in CryEngine3 zijn realtime te testen
Level designer die met level editor voor bepaalde game editor werken zijn het wel gewend dat nadat je alle game objecten op je nieuwe ontworpen map geplaatst hebt je moet wachten om schaduwen e.d. te berekenen voordat je de map kunt gebruiken.
Echter met CryEngine3 is nu mogelijk om realtime je map te testen. Dit maakt het veel gemakkelijker om maps te ontwerpen voor games die met de CryEngine3 ontworpen zijn. Ook is het mogelijk om spel karakter in het spel zelfstandig het meest logische pad dat ze moeten gaan lopen te laten uitzoeken door alleen het begin punt en eind op te geven. Voorheen was het noodzakelijk punten op de map aan te geven die het spel karakter volgde.
Verder biedt de nieuwe CryEngine3 game engine erg realitsche weergaven van water en er is reflectie van objecten op de map automatisch door gevoerd op andere game objecten op de map. Er kan dus wel gezegd worden dat CryEngine3 map design een stuk makkelijker maakt.
Verder zijn de grafische hoogstandjes die met de CryEngine3 mogelijk zijn ook niet misselijk. Bekijk de technische video van de CryEngine3 woordvoerder op de E3.
De CryEngine3 SDK is kosteloos beschikbaar voor projecten die niet commercieel zijn. De belangrijkste concurrent de Unreal Development Kit game engine is ook gratis beschikbaar.